زندگی نامه شهید ابراهیم همت

زندگی نامه شهید ابراهیم همت

زندگی نامه شهید ابراهیم همت

شهید حاج محمد ابراهیم همت در تاریخ ۲۳/۱/۱۳۳۴ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان شهرضا چشم به جهان گشود. شهید همت در زیر سایه پدری وارسته و مادری پاکدامن و مهربان، دوران خردسلای را پشت سر نهاد. او از همان دوران طفولیت بیش از حد معمول دیگر کودکان به قران و تعلیمات اسلامی ابراز علاقه می‌کرد به گونه‌ای که در سن هفت سالگی از مادرش میخواهد قران را به او تعلیم دهد. این علاقه تاجایی بود که وی از آغاز رفتن به دبستان با یاری مادرش قرآن را کاملاَ فرا گرفت و بعضی از سوره‌های کوچک رانیز حفظ و با صوت خوش تلاوت می‌کرد.

در دوران تحصیل، جانش از ذوق سلیم و هوش و استعداد فوق‌العاده سرشار بود. او با کمال موفقیت دوران دبستان را پشت سر گذاشت و به دبیرستان راه یافت. در سال‌های جوانی به هنگام فراغت بویژه در تابستان‌ها دامن همت به کمر می‌زد و با کار و تلاش،‌ مخارج شخصی خود را به دست می‌آورد و از این جهت به پدر مؤمن و زحمتکش خود کمک قابل توجهی می‌کرد.

در سال ۱۳۵۲ مقطع دبیرستان را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و پس از اخذ دیپلم با نمرات عالی در دانشسرای اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت. پس از دریافت مدرک تحصیلی به سربازی رفت  به گفته خودش تلخترین دوران عمرش همان دو سال سربازی بود  در لشکر توپخانه اصفهان مسؤولیت آشپزخانه به عهده او گذاشته شده بود.

ماه مبارک رمضان فرا رسید، ابراهیم در میان برخی از سربازان همفکر به دیگر سربازان پیام فرستاد که آنها اگر عی کنند تمام روزهای ماه مبارک رمضان را روزه بگیرند، می‌توانند به هنگام سحر برای گرفتن سحری به آشپزخانه بیایند. ‘ناجی’ معدوم فرمانده لشکر، وقتی که از این توصیه ابراهیم و روزه گرفتن عده‌ای از سربازان مطلع شد، دستور داد همه سربازان به خط شوند و همگی بدون استثناء آب بنوشند و روزه خود را باطل کنند. پس از این جریان ابراهیم گفته بود: ‘اگر آن روز با چند تیر مغزم را متلاشی می‌کردند برایم گواراتر از این بود که با چشمان خود ببینم که چگونه این از خدا بی‌خبران فرمان می‌دهند تا حرمت مقدسترین فریضه دینیمان را بشکنیم و تکلیف الهی را زیر پا بگذاریم.’ اما این دو سال برای شخصی چون ابراهیم چندان خالی از لطف هم نبود. زیرا در همین مدت توانست با برخی از جوانان روشنفکر و انقلابی مخالف رژیم سمتشاهی آشنا شود و به تعدادی از کتب ممنوعه (از نظر ساواک و رژیم طاغوت) دست یابد. مطالعه آن کتابها که مخفیانه و توسط برخی از دوستان و انتخاب راهش کمک شایانی کرد. مطالعه همان کتابها و برخورد و آشنایی با بعضی دوستان، باعث شد که ابراهیم فعالیتهای خود را علیه رژیم سمتشاهی آغاز کند و به روشنگری مردم و افشای چهره طاغوت بپردازد.

زندگی نامه شهید ابراهیم همت
زندگی نامه شهید ابراهیم همت

در سال ۱۳۵۶ دوران سربازی شهید همت به پایان رسید و او پس از بازگشت، شغل شریف و مقدس معملی را برگزید. او در روستاهای محروم کشور به تدریس مشغول شد و به تعلیم فرزندان این مرز و بوم همت گماشت. شهید همت در روزگار معلمی خود با تعدادی از روحانیون متعهد و انقلابی آشنا شد و در اثر همنشینی و مجالست با علما و روحانیون اسلامی با شخصیت ژرف حضرت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) آشنایی بیشتری کسب، و نسبت به آن بزرگوار معرفتی عمیق پیدا کرد. هر روز آتش عشق امام (رحمه‌الله علیه) در کانون جانش شعله‌ور می‌شد. شهید همت سعی وافری داشت تا عشق و علاقه به امام (رحمه‌الله علیه) را در محیط درس گسترش دهد و جان و روح را از عشق به روح خدا لبریز سازد. او در خصوص امام و احکام اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و اله) همواره به بحث می‌نشست و آنان را به مطالعه کتابهای سودمند و روشنگر ترغیب و تشویق می کرد. همین امر سبب شد که چندین نوبت از طرف ساواک به او شدیداَ اخطار شود لکن روح سرکش و بیباک او به همه آن اخطارها بی‌توجه بود. او هدف و راهش را بدون اندک تزلزل و تشویش خاطری پی گرفتو از تربیت شاگردانش لحظه ای غفلت نمی‌ورزید.

شهید همت پرچمداری جوانان مبارز شهرضا را برعهده گرفت و با همکاری جمعی از جوانان، یک گروه انقلابی ضد رژیم تشکیل داد تا درخصوص مبارزات جدی با رژیم جور طرحی نو پیاده کند و به مبارزات خود شکل و نظام بخشد و بتواند پیروزی‌هایی را در راه رسیدن به اهداف بلند اسلامی خود کسب کند.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به منظور حفظ دستاوردهای انقلاب و حراست از ارکان نظام نوپای اسلامی کمتیه انقلاب اسلامی در سراسر ایران تشکیل شد. با تلاش و پایمردی شهید همت و با همکاری تعدادی از جوانان متعهد و همفکر او کمیته انقلاب اسلامی در شهرضا تأسیس گردید که هدف آن ایجاد نظم و کنترل و دفاعاز شهر بود. شهید همت از ابراز لیاقت و بروز شخصیت ذاتی و معنوی در طول مبارزاتش در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرستان شهرضا نیز نقش بسزایی داشت. او عضویت در شورای فرماندهی سپاه پاسداران و مسئولیت واحد روابط عمومی این ارگان مقدس را برعهده گرفت و به فعالیت‌های خود بعد تازه‌ای بخشید.

برازندگی و حسن مدیریت شهید همت سبب شد که به منظور سامان بخشیدن به امور تبلیغی سپاه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان و کردستان راهی آن مناطق شود. وی در تمام مأموریت‌هایش مدیر و مدبری کم‌نظیر بود و به تعهدات والای اسلامی خود با پسنده‌ترین وجه جامع عمل می پوشانید.

در سال ۱۳۵۹ شهید حاج ابراهیم همت به منطقه کردستان که در آتش فقر فرهنگ و تجاوز احزاب مختلف می‌سوخت رفت تا مرهمی بر دردهای بیشمار مردم رنجیده این خطه از کشورش باشد.

او عهده‌دار مسئولیت روابط عمومی سپاه پاسدارن شهرستان پاوه شد و این آغاز مبارزات وی با حزب کومله و دمکرات بود.

شهید همت در نهایت متانت و بزرگواری در ایجاد تفاهم اسلامی در میان اقشا مختلف مردم سعی وافر داشت. تفکر یکی شدن را در بین برادران سنی و شیعه قوت می‌بخشید و کلمه وحدت را به آنان تعلیم می‌داد. او در عملیات‌های مختلفی که علیه گروهک‌ها داشت نبوغ و رشادت‌های قابل توجهی ازخود بروز داد و به سبب همین شایستگیها به عنوان فرمانده سپاه پاوه منصوب شود.

زندگی نامه شهید ابراهیم همت
زندگی نامه شهید ابراهیم همت

براساس آماری که از یادداشت‌های خصوصی وی به دست آمده است از اردیبهشت ۱۳۵۹ تا دیماه ۱۳۶۰ سپاه پاسداران پاوه با فرماندهی مدبرانه او ۲۵ عملیات موفق و دشمن شکن درخصوص پاکسازی روستاهااز وجود اشرار و آزادسازی ارتفاعات و درگیری با نیروهای ارتش بعث انجام داد. نیروهای تحت فرمان او موفق شدند بیست و یک ضد حمله سیه‌دلان را با شکستی مفتضحانه روبرو سازند.

پس از ابراز شایستگی و لیاقت با پیشنهادی که از ناحیه فرماندهی کل سپاه شد ایشان با حاج احمد متوسلیان برای تشکیل تیپ محمد رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله) به جنوب کشور مأموریت یافت. شهید همت در عملیات فتح‌المبین از خود رشادت‌ها نشان داد و افتخارات زیادی آفرید. درعملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس وی در سمت معاونت تیپ محمد رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله) انجام وظیفه کرد و تلاش‌های زیادی در محاصره کردن مزدوران عراق در خرمشهر از طریق جاده شلمچه ـ خرمشهر انجام داد. شهید همت تا زمان تشکیل لشگر محمد رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله) در تمامی عملیات‌ها از جمله عملیات رمضان شرکت داشت و پس از اسارت حاج احمد متوسلیان به دست مزدوران رژیم صهیونیستی به فرماندهی لشکر انتخاب شد. وی پس از کسب افتخاراتی برای میهن اسلامی و ابراز لیاقت بسیار راهی لبنان شد تا برای جهت دادن به فرزندان سلحشور لبنان و فلسطین با آنان همکاری و همفکری کند.

شهید همت، عارفی وارسته و ایثارگری سلحشور و اسوه‌ای برای دیگران بود. سخن و عمل او در هم آمیخته و از جمله کسانی بود که هرکاری را نخست خود انجام می دهد و سپس به دیگران سفارش می‌کند. او شرف و فضیلت انسان مؤمن و مسلمان را به نمایش می‌گذاشتو او جز خدا به هیچ‌چیز دیگر نمی اندیشید و به عشق رسیدن به هدف‌های متعالی اسلامی و کسب رضای خدای منان شب و روز تلاش می کرد و سخت‌ترین و مشکل‌ترین مسئولیت‌های نظامی را با کمال خوشرویی و اشتیاق و آرامش خاطر می‌پذیرفت. شهید همت از سن ده‌سالگی در تمام فراز و نشیب‌ها و بحران‌های سیاسی و نظامی اهتمام خاصی نسبت به نماز داشت. این سردار بزرگ اسلام تا آخرین لحظات زندگی خود دست از دعا و نیایش برنداشت بویژه در درگیری‌های توانفرسای عملیات جزیره مجنون، دستی به تعا داشت و دیگر دست به اسلحه؛ چشمی به نشانه هدف و دیگر چشم به آسمان و امدادهای غیبی.

او نماز اول وقت را بر همه چیز مقدم می‌شمرد و از تلاوت قرآن و توسل غفلت نمی ورزید. او براستی همه چیزش را فدای انقلاب کرده بود. هنگام نبرد، گاه ساعت‌های طولانی به ستیز با دشمنان می‌ایستاد تا اینکه از فرط خستگی از پای در می‌آمد. شهید همت، چنان با جبهه و جنگ عجین شده بود که در طول حیات نظامی خود فرزند بزرگش را شش بار و کودک کوچکتر خود را فقط یک بار در آغوش پدرانه خود فشرد.

زندگی نامه شهید ابراهیم همت
زندگی نامه شهید ابراهیم همت

شهید همت ارادتی خاص به حضرت امام داشت و از رحیق آن فرزانه بزرگوار، سر مست معرفت و ایثار گردید. سر تسلیم در برابر ولی امر مسلمین فرود آورد و اطاعت از امام را همانا اطلاعت از خدا و پیامبر می دانست. سخنان امام را آویزه گوش خود می‌ساخت و همچون چراغی روشنگر راهش بود. بخت با شهید همت یار بود و توفیق یافت چندین بار به زیارت و دستبوسی حضرت امام (ره) برود و این مایه بزرگی بود که آینه جانش را متبلور ساخت.

شهید بزرگوار حاج محمد ابراهیم همت علاقه وافری به بسیجی‌ها داشت به گونه‌ای که یکی از ویژگی‌های اخلاقی او برخورد دوستانه و صمیمی او با بسیجیان بود و همواره در سخنانش، زبان تمجید و قدر شناسی از این گروه مخلص داشت.

هوشیاری و کاردانی شهید همت زبانزد خاص و عام بود. وی در زمان جنگ برای شناسایی دشمن تا پشت سنگرهای دشمن پیش می‌رفت و گاهی نیز همراه نیروهای تحت فرمان خود تا مقابل سنگرهای دشمن نفوذ می کرد. او با تمام قدرت و درایت، گردان‌های تحت فرمان خود را بدون کمترین اشکال و مانعی راهی میدان کارزار می‌کرد. وی در بستن راه‌های نفوذی دشمن و غافلگیر کردن دشمن مهارتی بی‌نظیر داشت. با شروع عملیات رمضان در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۶۱ در منطقه شرق بصره، شهید همت فرماندهی تیپ محمد رسو‌ل‌الله (صلی‌الله علیه و آله) را برعهده داشت و در عملیات خیبر با نیروهای تحت امر خود با صولت و سطوتی شگرف وارد میدان کارزار شد و تحولی عظیم در منطقه طلایه به وجود آورد و پس از رشادت‌ها و فتوحاتی شگرف حفظ جزایر مجنون را برعهده گرفت. وی با تمام هستی و توان نظامی خود با لشکر کفر و الحاد به مقابله ایستاد و هرگز صحنه نبرد را رها نکرد.

شهید همت در سال ۱۳۶۰ ازدواج کرد و ثمره این ازدواج، دو یادگار او به نامهای محمد مهدی و محمدمصطفی پا به عرصه وجود گذاشتند.

این راحل پرشتاب که در سرش شور حسین (علیه‌السلام) بود، و فرمان امام و مرادش حضرت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) او را به صحنه کارزار کشیده بود، آن شاهین بلند پرواز که حضیض خاک را لایق آشیانه ساختن برای گسرتده روح خودنمی دانست تا ذروه لامکان بال گشود و برای رسیدن به مطلوب و محبب ازلی خود و رضوان خدای و بیکرانگی حیات ابدی، روح تابناک او از قالب تن رست و عطر نسیم ارجعی را لبیک گفت و همراه معاونش شهید اکبر زجاجی به کاروانیان عاشورای حسینی پیوست و پای بر بام افلاک نهاد.

فهرستی از عملیات‌هایی که شهید همت در آن نقش بسزایی داشت:‌ روانش شاد و یادش تا ابدیت در تاریخ جاودانه باد.

 

1) عملیات فتح‌المبین

رمز عملیات: یا زهرا (سلام الله علیها)

هدف: تصرف ارتفاعات منطقه، به منظور آزادی بخش وسیعی از جنوب غربی میهن اسلامی.

منطقه عملیات: غرب دزفول و شوش

وسعت عملیات: ۲۵۰۰۰ کیلومتر مربع

یگان‌های عمل‌کننده: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

2) عملیات بیت‌المقدس

رمز عملیات: یا علی‌بن‌ابیطالب

هدف: آزادسازی خرمشهر، پادگان حمید، هویزه، خیبر، حسینیه

منطقه عملیات: غرب کارون ـ جنوبغربی اهواز و شمال خرمشهر

وسعت عملیات: ۶۰۰۰ کیلومتر مربع

یگان‌های عمل‌کننده: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

3) عملیات رمضان

رمز عملیات: یا صاحب‌الزمان ادرکنی

هدف عملیات: دور کردن آتش دشمن از شهرهای جنوبی کشور و انهدام نیروهای رژیم عراق

منطقه عملیاتی: شرق بصره

وسعت منطقه عملیات: ۱۶۰۰ کیلومتر مربع

نیروهای عمل کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

4) عملیات مسلم‌بن‌ عقیل

رمز عملیات: یا اباالفضل العباس

هدف عملیات: آزادسازی چندین ارتفاع مرزی و تصرف ارتفاعات مشرف به شهر مندلی

منطقه عملیاتی: غرب سومار و ارتفاعات مسلط بر مندلی

نیروهای عمل کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

5) عملیات محرم

رمز عملیات: یا زینب (سلام الله علیها)

هدف عملیات: آزادسازی جبال حمرین در جنوب دهلران

منطقه عملیاتی: شرهانی، زبیدات و بیات، جنوب‌شرقی عین خوش

یگان‌های عمل‌کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

6) عملیات والفجر مقدماتی

رمز عملیات: یا الله یا الله یا الله

وسعت منطقه عملیاتی: ۳۰۰ کیلومتر مربع

هدف: انهدام نیروهای دشمن

منطقه عملیاتی: فکه ـ چزابه

یگان‌های عمل کننده: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

7) عملیات والفجر (۱)

رمز عملیات: یا الله یا الله یا الله

وسعت منطقه عملیاتی: ۱۵۰ کیلومتر مربع

هدف: انهدام نیروهای دشمن و آزادسازی بخشی از نوار مرزی

منطقه عملیات: شمال غربی فکه

نیروهای عمل کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

8) عملیات والفجر (۲)

رمز عملیات: یا الله یا الله یا الله

هدف عملیات: خارج کردن شهرهای کردنشین میهن اسلامی از زیر آتش دشمن و آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه و مسدودکردن راه ضدانقلاب و تصرف پادگان حاج عمران

منطقه عملیاتی: حاج عمران

نیروهای عمل‌کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

9) عملیات والفجر(۳)

رمز عملیات: یا الله یا الله یا الله

وسعت منطقه عملیاتی: ۵۰ کیلومتر مربع

منطقه عملیاتی: مهران

هدف عملیات: تصرف و تأمین ارتفاعات زالو آب، ۳۴۳، نمه کلان بو کوچک و بزرگ

نیروهای عمل کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

10) عملیات والفجر (۴)

رمز عملیات: یا الله یا الله یا الله

وسعت منطقه عملیاتی: ۳۰۰ کیلومتر مربع از میهن اسلامی و ۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق

هدف عملیات: آزادی‌بخشی از میهن اسلامی و ارتفاعات مهم منطقه و تصرف پیشرفتگی دشت شیلر، مسدودکردن راه ضدانقلاب که از راه شیلر انجام می شد، تصرف پادگان پنجوین و گرمک عراق و خارج ساختن مریوان از زیر دید و تیر دشمن

نیروهای عمل‌کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

11) عملیات خیبر

رمز عملیات: یا رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله)

وسعت منطقه عملیات: ۱۱۸۰ کیلومتر مربع

هدف عملیات: تصرف و تأمین جزایر مجنون و بخشی از هورالهویزه

نیروهای عمل ‌کننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران

شهید همت در ادامه همین عملیات پیروزمندانه پس از سالها جنگ و جهاد به ندای حق لبیک گفت و شربت شیرین شهادت را نوشید. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

نویسنده: مصطفی اسحاقی

زندگی نامه شهید ابراهیم همت


شهید فهمیده,شهید ابراهیم هادی,شهید همت,شهید رجایی,شهید حججی,شهید شهریاری,شهید بهشتی,شهید باکری,شهدای مدافع حرم,شهدای شاخص دانش آموزی,شهدای محراب,شهدای دانش آموز,شهدا شرمنده ایم,شهدای کربلا,شهدای دفاع مقدس,شهدای ایرانی جنگ قره باغ,شهید بهشتی,شهید بهشتی عاشق شوید,شهید بهشتی زندگی نامه,شهید همت,شهید همتی فر,شهید همت سخنان,شهید ابراهیم هادی,شهید ابراهیم هادی محل دفن,شهید ابراهیم هادی تاریخ شهادت,شهید ابراهیم هادی اینستاگرام,شهید ابراهیم هادی محل شهادت,شهید ابراهیم هادی ازدواج,شهید رجایی,شهید رجایی و باهنر,شهید باکری,شهید باکری زندگی نامه,شهید حججی,شهید حججی خصوصیات اخلاقی,شهید حججی کشته شدن,شهید حججی محمود کریمی,شهید,شهید شهریاری,شهید چمران,شهید مطهری,شهید شهریاری,شهید شهریاری بیوگرافی,شهید شهریاری زندگی نامه,شهید شهریاری وصیت نامه,شهید شهریاری همسر,شهید شهریاری مستند,شهید شهریاری ترور,شهید شهریاری اکبر,شهید شهریاری شغل,شهید چمران,شهید چمران عکس,شهید چمران مناجات,شهید چمران سخنان,شهید مطهری,شهید مطهری امام حسین,شهید مطهری حجاب,شهید مطهری حماسه حسینی,شهید مطهری معلم,شهید,شهیدان,شهید حججی,شهید محسن حججی,مادر شهید,شهید گمنام,شهید همدانی,۱۷۵ غواص شهید,۱۷۵ شهید غواص,شهادت,شهید مدافع حرم,شهید سعید حیدری,شهید مصطفی صدرزاده,شهید,شهدا,شهدای,تفحص شهدا,معراج شهدا,شهدای اروند,شهدای مدافع حرم,

http://learning98.ir/ http://freshfile.ir/ http://techexpert.ir/ https://freshfile.sellfile.ir/ http://kishtehransar.ir/ http://golmezerji.ir/ http://MerajShohada.ir https://cafebazaar.ir/app/ir.techexpert.taeensath

یک دیدگاه درباره;زندگی نامه شهید ابراهیم همت”

  1. سلام و درود بی پایان بر شهدای راه خدا. انان که جان و جوانی خود را با خدا معامله کردند و خدا چه نیکو پاداش دهنده ایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *